Czynnikiem koniecznym do realizacji pracy wychowawczej przez szkołę jest związanie i utrzymanie kontaktów współpracy z rodzicami wychowanka. Tylko dzięki istniejącej współpracy pracownicy szkoły mogą lepiej poznać wychowanków, a co za tym idzie dostosować plan pracy wychowawczej do ich potrzeb.
Aby zbadać ten problem posłużono się ankietą skierowaną do rodziców dzieci uczęszczających do badanej placówki.
Pytania zawarte w ankiecie dotyczyły takich zagadnień jak: stanowisko rodziców wobec zadań wychowawczych i opiekuńczych szkoły, zakresu zaangażowania rodziców w pracę wychowawczą szkoły.
Jedno z pytań dotyczyło znaczenia funkcji wychowawczej realizowanej przez szkołę. Odpowiedzi na te pytania zawarto w tabeli 12.
Tabela 12. Znaczenie funkcji wychowawczej według rodziców
Płeć rodziców
Znaczenie funkcji wychowawczej | ojciec | matka | ||
L | % | L | % | |
Na równi z funkcją dydaktyczną | 10 | 41,7 | 17 | 56,6 |
Powinna być preferowana przez szkolę | 10 | 41,7 | 13 | 43,4 |
Powinna być traktowana jako funkcja wspomagająca | 4 | 16,6 | —- | —- |
Razem | 24 | 100 | 30 | 100 |
Źródło: Wyniki badań własnych
Jak wynika z tabeli 12 większość rodziców opowiedziała się za tym, aby wychowanie było traktowane na równi z nauką (27 osób), w tym 10 ojców co stanowi 41,7% i 17 matek, tj. 56,6%. Funkcja wychowawcza według 23 rodziców winna być wiodąca. W ten sposób odpowiedziało 13 matek, co stanowi 43,4% oraz 10 ojców, tj. 41,7%. Za funkcją wychowawczą jako wspomagającą opowiedziało się 4 ojców, tj. 16,6%.
Tabela 13. Zakres wychowania i opieki prowadzonej przez szkołę w opinii rodziców
Lp.
|
Wychowanie i opieka Wyniki badań prowadzone przez szkołę |
L |
% |
1 | Jedynie nad uczniami, których rozwój jest zagrożony |
5 |
9,3 |
2 | Wszystkimi wychowankami w równym stopniu |
27 |
50,0 |
3 | Nad wszystkimi wychowankami zwracając szczególną uwagę na uczniów potrzebujących pomocy |
27 |
50,0 |
4 | Szkoła powinna się skupić jedynie na swojej funkcji dydaktycznej | 3 | 5,5 |
RAZEM * | 62 | 114,8 |
* procenty nie sumują się do 100, ponieważ wybierano więcej niż jedną odpowiedź
Źródło: Wyniki badań własnych
Z powyższej tabeli wynika, że większość badanych rodziców uważa, że szkoła powinna swoje zadania opiekuńcze i wychowawcze prowadzić nad wszystkimi w równym stopniu. Połowa, czyli 27 osób badanych twierdzi, że powinno się szczególną uwagę zwrócić na uczniów potrzebujących pomocy.
Pięć osób (9,3%) uważa, że opieka powinna dotyczyć uczniów, których rozwój jest zagrożony, 3 osoby (5,5%) twierdzą zaś, że szkoła powinna się skupić na funkcji dydaktycznej.
Dyrektor szkoły twierdzi, że rodzice są pozytywnie nastawieni do działalności w zakresie wypełniania przez szkołę oraz wynikających z potrzeb placówki, w których pomoc rodziców jest niezbędna.