Tagi

Czynnikiem koniecznym do realizacji pracy wychowawczej przez szkołę jest związanie i utrzymanie kontaktów współpracy z rodzicami wychowanka. Tylko dzięki istniejącej współpracy pracownicy szkoły mogą lepiej poznać wychowanków, a co za tym idzie dostosować plan pracy wychowawczej do ich potrzeb.

Aby zbadać ten problem posłużono się ankietą skierowaną do rodziców dzieci uczęszczających do badanej placówki.

Pytania zawarte w ankiecie dotyczyły takich zagadnień jak: stanowisko rodziców wobec zadań wychowawczych i opiekuńczych szkoły, zakresu zaangażowania rodziców w pracę wychowawczą szkoły.

Jedno z pytań dotyczyło znaczenia funkcji wychowawczej realizowanej przez szkołę. Odpowiedzi na te pytania zawarto w tabeli 12.

Tabela 12. Znaczenie funkcji wychowawczej według rodziców

                               Płeć rodziców

 

Znaczenie funkcji

wychowawczej

ojciecmatka
L%L%
Na   równi z funkcją dydaktyczną1041,71756,6
Powinna   być preferowana przez szkolę1041,71343,4
Powinna   być traktowana jako funkcja wspomagająca416,6—-—-
Razem2410030100

Źródło: Wyniki badań własnych

Jak wynika z tabeli 12 większość rodziców opowiedziała się za tym, aby wychowanie było traktowane na równi z nauką (27 osób), w tym 10 ojców co stanowi 41,7% i 17 matek, tj. 56,6%. Funkcja wychowawcza według 23 rodziców  winna być wiodąca. W ten sposób odpowiedziało 13 matek, co stanowi 43,4% oraz 10 ojców, tj. 41,7%. Za funkcją wychowawczą jako wspomagającą opowiedziało się 4 ojców, tj. 16,6%.

Tabela 13. Zakres wychowania i opieki prowadzonej przez szkołę w opinii rodziców

 

 

Lp.

 

 

 

 

Wychowanie i opieka                           Wyniki badań

prowadzone przez szkołę

 

 

 

L

 

 

 

%

1Jedynie nad uczniami, których   rozwój jest zagrożony 

 

5

 

 

9,3

2Wszystkimi wychowankami w   równym stopniu 

 

27

 

 

50,0

3Nad wszystkimi wychowankami   zwracając szczególną uwagę na uczniów potrzebujących pomocy 

 

27

 

 

50,0

4Szkoła powinna się skupić   jedynie na swojej funkcji dydaktycznej35,5
RAZEM *62114,8

* procenty nie sumują się do 100, ponieważ wybierano więcej niż jedną odpowiedź

Źródło: Wyniki badań własnych

Z powyższej tabeli wynika, że większość badanych rodziców uważa, że szkoła powinna swoje zadania opiekuńcze i wychowawcze prowadzić nad wszystkimi w równym stopniu. Połowa, czyli 27 osób badanych twierdzi, że powinno się szczególną uwagę zwrócić na uczniów potrzebujących pomocy.

Pięć osób (9,3%) uważa, że opieka powinna dotyczyć uczniów, których rozwój jest zagrożony, 3 osoby (5,5%) twierdzą zaś, że szkoła powinna się skupić na funkcji dydaktycznej.

Dyrektor szkoły twierdzi, że rodzice są pozytywnie nastawieni do działalności w zakresie wypełniania przez szkołę oraz wynikających z potrzeb placówki, w których pomoc rodziców jest niezbędna.