Uzyskanie pełnego obrazu realizacji zadań wychowawczo – opiekuńczych w Szkole Podstawowej w Stąporkowie wymaga zapoznania się z opiniami wychowanków badanej placówki.
Tabela 1. Rodzaje działalności wychowawczo – opiekuńczej szkoły w opinii wychowanków a płeć
Płeć wychowanków
Cele działalności wychowawczej i opiekuńczej | Chłopcy | Dziewczęta | ||
L |
% |
L |
% | |
Organizowanie czasu wolnego (wycieczki, gry, zabawy) | 18 | 54,5 | 28 | 96,5 |
Częściowe odciążenie rodziców od obowiązków – pomoc w odrabianiu lekcji | 7 | 11,3 | —- | —- |
Pogłębianie wiadomości wychowanków przez dodatkowe zajęcia | 13
| 30,3
| 20
| 68,9
|
Zacieśnianie kontaktów między uczniami a nauczycielami |
9
|
27,3
|
13
|
44,8
|
Akcja dożywiania | 7 | 6 | 10 | —- |
Źródło: Wyniki badań własnych
Analizując tabelę 1 możemy stwierdzić, że działalność wychowawcza i opiekuńcza szkoły w opinii dziewcząt zyskała większe uznanie niż chłopców, stawiając na organizowanie wolnego czasu na pierwszym miejscu (28 osób – 96,5%).
Dla badanych uczniów istotną sprawą były także cechy osoby, która sprawuje opiekę i oddziaływuje wychowawczo na wychowanków. Odpowiedzi uczniów dotyczące tego problemu były różnorodne. Prezentuje je poniższa tabela.
Tabela 2. Cechy osoby sprawującej wychowanie i opiekę nad dziećmi
Lp.
|
Cechy Wyniki badań osoby sprawującej wychowanie |
L |
% |
1 | Życzliwość | 23 | 37,0
|
2 | Wyrozumiałość | 34 | 54,8
|
3 | Tolerancja | 17 | 27,4 |
4 | Cierpliwość | 14 | 22,5 |
5 | Zaufanie do młodzieży | 52 | 83,8 |
6 | Szczerość | 20 | 32,2 |
7 | Z poczuciem humory | 49 | 79,0 |
8 | Rozmowny | 12 | 19,3 |
9 | Obiektywny | 40 | 64,5 |
10 | Rozumiejący | 52 | 83,8 |
11 | Serdeczny | 22 | 35,4 |
12 | Poważnie traktujący swoją pracę | 18 | 29,0 |
RAZEM * | 353 | 568,2 |
* procenty nie sumują się do 100, ponieważ wybierano więcej niż jedną odpowiedź
Źródło: Wyniki badań własnych
Wyniki zawarte w tabeli 2 obrazują dużą różnorodność cech wymienionych przez młodzież. Ankietowani uważają, że osoba sprawująca wychowanie powinna przede wszystkim mieć zaufanie do młodzieży, poczucie humoru, być obiektywnym oraz rozumieć problemy swoich wychowanków. Są to predyspozycje ułatwiające dobry kontakt z wychowankiem.
Realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych w odczuciu wychowanków jest bardzo ważna, ponieważ daje ona wgląd w to, jak dzieci postrzegają swoje środowisko szkolne i jakie potrzeby i oczekiwania mają wobec placówki. Aby uzyskać takie informacje, można przeprowadzić badania ankietowe lub wywiady z wychowankami.
Wyniki takich badań mogą pomóc w identyfikacji obszarów, w których placówka może poprawić swoją działalność wychowawczo-opiekuńczą. Na przykład, wychowankowie mogą wskazywać na brak wystarczającej liczby zajęć dodatkowych lub brak wsparcia ze strony nauczycieli w konkretnych przedmiotach. Te informacje mogą być wykorzystane do ulepszenia programów i projektów edukacyjnych oraz do zapewnienia uczniom odpowiedniej pomocy i wsparcia.
Wyniki badań także mogą pomóc w identyfikacji problemów związanych z bezpieczeństwem i ochroną wychowanków w placówce. Dzieci mogą wskazywać na brak odpowiedniej opieki lub nieodpowiednie zachowanie ze strony innych uczniów lub nauczycieli. Te informacje powinny być niezwłocznie przekazane władzom placówki i odpowiednio rozwiązane.
Podsumowując, realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych w odczuciu wychowanków jest bardzo ważna dla oceny jakości działalności placówki i identyfikacji obszarów, w których można ją ulepszyć. Warto regularnie przeprowadzać takie badania, aby zapewnić, że placówka jest w stanie spełniać potrzeby i oczekiwania wychowanków.