Tagi

Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wszechstronny i harmonijny rozwój dzieci oraz przygotowanie ich do systematycznej nauki na szczeblach wyższych. Nowoczesne kształcenie powinno zmierzać do rozwoju społeczno – emocjonalnego dzieci, kształcić aktywność poznawczą, emocjonalną i praktyczną. Niezbędne jest przy tym stworzenie poczucia bezpieczeństwa, klimatu życzliwości i zaufania między uczniami a nauczycielem. Koncepcja nauczania nastawiona na uruchamianie całych struktur wewnętrznych w psychice dziecka wymaga takich rozwiązań, aby już w toku czynności uczenia się następowała integracja różnych elementów sytuacji i związanych z nimi form aktywności. Jest to koncepcja nauczania integralnego, która na pierwszym planie stawia dziecko, jego zainteresowania i możliwości. Uwaga nauczyciela skupia się na „całym dziecku” na całokształcie jego osiągnięć i rozwoju. Interpretuje on zachowane dziecka, ustala wskaźnik rozwoju językowego, społecznego, intelektualne i emocjonalnego. Gromadzi informacje o stanach i procesach zachodzących u dziecka, oraz przejawach jego zachowań. Aby wykreować twórczego ucznia, nauczyciel sam musi być w swojej pracy twórczy, musi kierować aktywnością dziecka, by uzyskiwało ono coraz pełniejszy obraz scalonego świata oraz swojego miejsca w tym świecie.

Pierwsze lata szkolne decydują o stosunku dziecka do dalszej nauki, dostarczają mu podstawowej wiedzy o świecie, kształtują jego charakter. Nauczyciel staje się dla dziecka osobą szczególnie ważną w życiu, staje się wzorem do naśladowania. Powszechnie znane jest zjawisko, że dla dziecka rozpoczynającego naukę w szkole, jedynie prawdziwe i słuszne jest to co powie jego pani. Nauczyciel jest stroną dominującą w relacji z uczniami. Posiada także formalnie powierzoną mu władzę, która stanowi źródło poczucia przynależności i bezpieczeństwa uczniów. Jest to szczególnie ważne w młodszym wieku szkolnym, w którym dziecko czuje się osamotnione w nowym środowisku. Nauczyciel staje się osobą, której akceptacja jest dla ucznia niezmiernie ważna, w istotnym stopniu kształtuje osobowość swych uczniów własnym przykładem. Poszukiwanie idealnego wizerunku nauczyciela trwa od wielu lat. Badania dotyczące tego zagadnienia stały się podstawą podejmowania prób ustalenia realnych cech nauczyciela warunkujących jego wpływ wychowawczy i efektywność jego pracy. Na nauczycielu edukacji wczesnoszkolnej spoczywa zatem ogromna odpowiedzialność. Truizmem jest stwierdzenie, że dobrze wychowywać, nauczać może tylko dobry nauczyciel. Nasuwa się pytania : Któż to, zatem, jest dobry nauczyciel ? Jakie cechy osobowościowe powinien posiadać?

Współczesny nauczyciel powinien myśleć twórczo, pomagać dzieciom w samodzielnym myśleniu, działaniu, powinien posiadać wszechstronne umiejętności i szeroko rozumiane kompetencje – w szczególności osobowe. Przedmiotem mojej pracy jest nauczyciel. Za interesujące i celowe przyjęłam znalezienie odpowiedzi na pytanie: „ Jakimi cechami osobowości powinien odznaczać się nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ?” Oto główny problem mojej pracy, w której chciałabym oprócz tego odpowiedzieć na to, jakie przygotowanie i kompetencje zawodowe powinien posiadać nauczyciel i co decyduje o jego autorytecie.

Praca ma charakter teoretyczno – badawczy, składa się z czterech rozdziałów, z których pierwszy zatytułowany jest „Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna”. Przedstawiłam w nim zadania i funkcje edukacji wczesnoszkolnej, bowiem swoistość tego etapu kształcenia jest wyznacznikiem pracy nauczyciela w klasach młodszych.

W rozdziale drugim „Nauczyciel w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej” omówiłam poglądy pedeutologów na temat poszukiwania ideału osobowościowego nauczyciela oraz jego autorytetu.

Rozdział trzeci „Metodologia badań własnych” prezentuje problematykę badawczą, metodę, techniki i narzędzia badawcze, a także charakterystykę terenu badań i badanej populacji oraz organizację i przebieg badań.

Rozdział czwarty „Nauczyciel i jego rola w świetle badań” zawiera analizę ilościową i jakościową zebranego materiału badawczego. W zakończeniu znajduje się podsumowanie, które stanowi uogólnienie wcześniej wysuniętych wniosków.

Praca moja z pewnością nie wyczerpuje tematu, ale może przyczynić się do analizy cech osobowych nauczyciela i spojrzenia na ten zawód zgodnie z potrzebami małego dziecka.