Tagi

Wszystkie grupy programów profilaktycznych mogą zapobiegać problemom alkoholowym lub zmniejszać już istniejące przejawy patologii.

Praca z nauczycielami jest jednym z podstawowych warunków powodzenia profilaktyki szkolnej. Powodzenie przyszłych działań profilaktycznych zależy w dużym stopniu od uświadomienia nauczycielom rozmiarów zagrożeń związanych ze spożywaniem alkoholu, dostarczania im wiedzy na ten temat, a także zbudowania przekonania, że te i wiele innych problemów, można skutecznie rozwiązywać, a przede wszystkim im przeciw działać. [1]

Z zaangażowania nauczycieli w edukację w zakresie zapobiegania patologii, np.: związanej z piciem alkoholu, wynika wiele korzyści. Lokują się one nie tylko po stronie ucznia (zdobycie wiedzy, umiejętności, rozwijanie własnych zasobów, obniżenie ryzyka patologii- często nie tylko tej związanej z alkoholem, ale i wielu innych). Zyskać może także sam nauczyciel, rozwijając swe umiejętności zawodowe i osobiste, i zdobywając nowe doświadczenia edukacyjne. Niezwykle cenna jest także szansa na nawiązanie lepszego (bliższego i bardziej otwartego) kontaktu uczniów z własnym nauczycielem -realizatorem programu. Stwarza ją specyfika zajęć charakteryzująca większość programów. Polega ona na:

  • stosowaniu aktywnych metod angażujących odbiorców w proces uczenia się i rozwiązywania problemów stawianych w czasie zajęć;
  • poruszanie w czasie zajęć lub spotkań zagadnień dotyczących sfery wartości, relacji z otoczeniem, ważnych w życiu ludzi zjawisk i umiejętności, sfery potrzeb i pragnień oraz sposobów ich zaspokajania czy też trudnych, rzadko poruszanych w szkole tematów, takich jak: narkotyki, seks, przemoc, ale też miłość, przyjaźń czy relacje młodzież-dorośli.

Często jest to w doświadczeniu nauczycieli i uczniów pierwsza okazja do nawiązanie bardziej satysfakcjonującego uczącego kontaktu, który nie jednokrotnie rozwija się pomimo zakończenia zajęć profilaktycznych.

Metody, jakimi posługuje się profilaktyka, można przenosić do nauczania przedmiotowego, a umiejętności pracy z grupą są przydatne na wszystkich szczeblach edukacji. Praca z nauczycielami (zawierająca wiele elementów wspierających) powinna stać się w jak najbliższej przyszłości jednym z fundamentów profilaktyki i budowania zdrowego społeczeństwa, ze względu na ich niezwykle ważną rolę w procesie edukacji i wychowania.

Profilaktyka uzależnień w szkole jest ważnym zadaniem, którego celem jest zapobieganie powstawaniu uzależnień u dzieci i młodzieży oraz wspieranie ich w trudnych sytuacjach życiowych. W szkole można realizować profilaktykę uzależnień poprzez różne działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńcze.

Edukacja jest jednym z kluczowych elementów profilaktyki uzależnień. W szkole nauczyciele i specjaliści powinni uczyć dzieci i młodzież o negatywnych skutkach uzależnień i jak unikać ich powstawania. Dzieci powinny być uczone, jak radzić sobie z presją rówieśników i jakie są alternatywne sposoby na radzenie sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi.

Terapia i opieka są równie ważne w profilaktyce uzależnień. W szkole powinny być dostępne programy terapeutyczne i opiekuńcze dla dzieci i młodzieży, które już doświadczyły uzależnienia lub które są w grupie ryzyka. Programy te powinny być oparte na indywidualnych potrzebach i sytuacjach życiowych dzieci i młodzieży.

Podsumowując, profilaktyka uzależnień w szkole jest ważnym zadaniem, które powinno być realizowane poprzez edukację, terapię i opiekę. Celem jest zapobieganie powstawaniu uzależnień i wspieranie dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach życiowych. Wsparcie nauczycieli, specjalistów i rodziców jest niezbędne do osiągnięcia pozytywnych rezultatów w profilaktyce uzależnień.


[1] L. Cierpałkowska, Alkoholizm, przyczyny, leczenie. Profilaktyka, Media i rodzina, Wyd. Naukowe UAM,Poznań, 2000, s.229.