Tagi

,

Rodzina odgrywa w życiu dziecka niezwykle istotną rolę. Jest to pierwsza grupa społeczna, która współdecyduje o tym, jaki człowiek z dziecka wyrośnie. Każda rodzina ma swoją hierarchię wartości, preferuje własne zasady moralne. Zazwyczaj poglądy i postawy są przekazywane przez tradycje rodzinne. Rodzina dostarcza dziecku pierwszych doświadczeń w jego życiu, a jak wiadomo, właśnie one mają najważniejsze znaczenie.

Brak lub słabe przygotowanie pedagogiczne rodziców powoduje, że popełniają oni nieświadomie błędy, działając w imię miłości do swoich pociech.

Analiza zarejestrowanych w pracy wyników badań świadczy o niezmiernie istotnym wpływie świadomości wychowawczej rodziców i ich działania na harmonijny rozwój całej osobowości dziecka. Analizowany materiał z badań wskazuje, że troska rodziców mająca na celu fizyczny, umysłowy i społeczno – moralny rozwój dziecka jest tym bardziej owocna, im bardziej wychowanie w rodzinie jest świadomie oparte na odpowiedniej pedagogicznej wiedzy i wychowawczych umiejętnościach.

Zarówno świadomość, jak i oddziaływanie wychowawcze wywiera istotny wpływ na efekty wychowania w rodzinie.

Potwierdziło się przypuszczenie, że istnieje związek pomiędzy świadomością rodziców, a ich działaniem wychowawczym. Okazało się, że wysoki poziom wiedzy dotyczącej procesu wychowania determinuje w większości przypadków właściwe postępowanie. Efektywność działania pedagogicznego rodziców uwidacznia się w rozwoju dziecka. Dokonując porównania systemu ich oddziaływania ze stanem ogólnego rozwoju dziecka ustalono, że postępując właściwie mogą poszczycić się bardzo dobrze rozwiniętym dzieckiem.

Rozwój dziecka w dużej mierze zależy od tego, jakie postawy wobec dziecka prezentują rodzice.

Rozwój osobowości dziecka jest całkowicie uzależniony od świadomości i oddziaływania wychowawczego rodziców, czyli od warunków w jakich wzrasta jednostka i od wpływów pedagogicznych, jakim jest poddawana.

Wyniki badań w pełni potwierdziły niezwykle istotną rolę pedagogicznych oddziaływań rodziców. Ustalono, że przeważająca liczba rodziców odznaczająca się wysokim poziomem wiedzy o rozwoju dziecka oraz właściwym działaniem, wywiera skuteczny wpływ wychowawczy. Zadawalający wydaje się również fakt, że rodzice którzy oddziaływają prawidłowo na rozwój dziecka, osiągają bardzo dobre efekty wychowawcze. Negatywnym zjawiskiem jest natomiast, stwierdzony w toku badań słaby rozwój społeczno – moralny, który przecież odgrywa istotną rolę we współżyciu społecznym jednostki i determinuje jej aktywność.

Niepokojące jest również to, że dzieci z rodzin niepełnych, wychowywane jedynie przez matki osiągają niższy stopień rozwoju. Okazało się więc, że rodzina niepełna lub rozbita nie tworzy optymalnego środowiska wychowawczego dla rozwoju osobowości dziecka.

Przedszkolne uroczystości otwarte, takie jak: Mikołaj, Choinka Noworoczna, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Pożegnanie starszaków – to najbardziej znane okoliczności, które zbliżają rodziców do przedszkola. Rodzice zawsze chętnie pomagają w organizacji uroczystości, mają okazję do obejrzenia swego dziecka na tle grupy i oceny jego zdolności recytatorskich, muzycznych i tanecznych. Takie uroczystości zawsze dostarczają głębokich przeżyć zarówno rodzicom, jak i dzieciom oraz kształtują właściwy stosunek emocjonalny do przedszkola.

Moje badania potwierdziły zakładane hipotezy w całości.

  1. Na efektywność współpracy przedszkola z rodzicami decydujący wpływ ma życzliwy i partnerski stosunek i to zarówno nauczycieli, jak i rodziców oraz wzajemne zrozumienie.

Znaczny procent badanych rodziców uważa, że korzystny wpływ wywiera atmosfera, jaka panuje w przedszkolu, oraz doświadczenie zawodowe nauczycieli. Nawiązanie właściwego kontaktu z rodzicami dzieci wymaga umiejętnego dostosowania treści i form współdziałania, adekwatnie do specyficznych potrzeb i warunków życiowych poszczególnych rodzin. Toteż niezbędne jest poznawanie nie tylko samego dziecka, przebiegu jego dotychczasowego rozwoju, lecz również środowiska w którym ono żyje i czynników warunkujących jego rozwój.

  1. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzić, że rodzice dzieci wszystkich grup cenią sobie najbardziej kontakty indywidualne z nauczycielką oraz uroczystości organizowane w przedszkolu, jako najkorzystniejsze z punktu pedagogicznego form współpracy. Zdaniem rodziców właśnie te formy w znacznym stopniu poszerzają ich wiedzę na temat pracy samego przedszkola oraz sposobu funkcjonowania ich dzieci w grupie rówieśniczej. Ponadto rodzice sądzą, że cenną pomoc w zakresie wzbogacania ich wiedzy pedagogicznej stanowią zajęcia otwarte oraz prelekcje wygłaszane podczas zebrań ogólnych. Tematy prelekcji dotyczą przygotowań dzieci do szkoły i nie tylko przez przedszkole, ale przede wszystkim przez współpracę z domem rodzinnym. Celem zaś zajęć otwartych jest ukazanie rodzicom sposobów i stopnia przygotowania ich dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych oraz zasygnalizowanie indywidualnych problemów z tym związanych. Współpraca w grupie 6-latków koncentruje się wokół takich treści, jak wyrównywanie deficytów rozwojowych i likwidowanie opóźnień w zakresie opanowania treści programowych oraz przygotowanie dzieci do szkoły.
  2. Właściwe zorganizowanie współpracy przedszkola z rodzicami ma decydujący wpływ w celu ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Dobrze zorganizowana współpraca przedszkola z rodzicami jest jednym z istotnych czynników osiągania przez przedszkole dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo-dydaktycznej oraz przyczynia się do niwelowania wielu problemów oraz przyczynia się do niwelowania wielu problemów w domu. Najważniejszym celem współpracy nauczycieli i rodziców jest wspólne dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka oraz właściwe przygotowanie do szkoły.

Badania potwierdziły, że w jednostkowym stopniu rodzice, jak i nauczyciele sygnalizują potrzebę ciągłego i systematycznego kontaktowania się w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych. Rodzice oczekują określonych rad i wskazówek od nauczyciela, które ułatwiłyby czy ukierunkowały ich postępowanie z dziećmi w domu rodzinnym.

Biorąc pod uwagę powyższe uogólnienia oraz wyniki badań zamieszczone w niniejszej pracy, można stwierdzić, że zgromadzony materiał posłużył do rozwiązania problemu badawczego. Okazało się, że funkcjonowanie wychowawcze wybranych rodzin jest w większości przypadków prawidłowe, co znajduje swoje odbicie w rozwoju dzieci. Najbardziej popularną formą współpracy domu i przedszkola są kontakty indywidualne nauczycieli z rodzicami, zebrania grupowe i zajęcia otwarte oraz uroczystości przedszkolne. Potwierdziła się również hipoteza robocza, zakładająca, że oddziaływanie rodziców na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym jest zróżnicowane i zależy od ich świadomości wychowawczej.

Ośmielam się sądzić, że przeprowadzone badania doprowadziły w pewnym stopniu do poszerzenia wiedzy o funkcjonowaniu wychowawczym matek i ojców. Pozwoliły uzupełnić wiedzę o związku zachodzącym pomiędzy funkcjonowaniem wychowawczym rodziców, a efektywnością ich oddziaływań. Wyrażam również nadzieję, że niniejsza praca okaże się przydatna rodzicom, nauczycielom i wszystkim, którym bliska jest sprawa upowszechnienia kultury pedagogicznej, ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola oraz wychowania młodego pokolenia.

W związku z przeprowadzonymi badaniami nasuwają się następujące związki:

  1. Zdaniem zarówno rodziców, jak i nauczycieli przedszkoli najefektywniejszym sposobem współpracy przedszkola z domem rodzinnym wychowanków są indywidualne rozmowy, w toku których następuje wzajemna wymian informacji i doświadczeń. Należałoby więc formę tę upowszechniać i stosować w codziennej działalności pedagogicznej placówek przedszkolnych.
  2. W jednakowym stopniu rodzice, jak i nauczyciele sygnalizują potrzebę ciągłego i systematycznego kontaktowania się w celu ujednolicenia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Stąd potrzeba organizowania jak najczęstszych, zróżnicowanych form kontaktu.

Występuje też całkowita zgodność między osobami badanymi, że najważniejszym celem współpracy nauczycieli i rodziców jest wspólne dążenie do wszechstronnego rozwoju dziecka oraz właściwe przygotowanie do szkoły. Treści związane z osiąganiem gotowości szkolnej powinny głównie przenikać współpracę z rodzicami sześciolatków, dla których ostatni rok pobytu w przedszkolu odgrywa szczególnie istotną rolę.